Google AdWords guide

I Google AdWords annoncer er der rigtig mange ting som gør sig gældende og lige så simpelt, som det kan være at lave sine første opsatte kampagner og annoncer, lige så avanceret kan det være at mestre over længere tid og konstant optimere sine annoncer. Du vil forhåbentlig blive klogere på det hele med denne guide med Google AdWords tips, så du kan fintune dine kampagner og få bedre resultater af din annoncering end du har på nuværende tidspunkt.

Før du går i gang med at lave dine første kampagner, kan det være en god idé, at have en klar kontostruktur, så du kan finde rundt i dine forskellige kampagner. Rigtig mange annoncører er ikke struktureret i deres AdWords arbejde og det kan derfor hurtigt blive svært at finde frem til de annoncer der konventer godt og dem der gør det mindre godt. De har enten alt for mange eller for få kampanger, men følger du nedenstående trick, vil du have et meget bedre overblik over dine kapanger på din konto.

google-adwords-guide

Kampagne og kontostruktur

Den smarteste måde er ved at dele sin AdWords annoncering op i 3 forskellige kampagner:

  • Generiske søgeord (Kattefoder, kattemad osv.)
  • Mærker (Royal Canin, Arion osv.)
  • Brand (Dit navn + domæne)

Du vil med stor sandsynlighed se de 3 overstående kategorier konvertere forskelligt, men laver du overstående opdeling vil du lynhurtigt kunne identificere, hvilke kampagner der performer tilfredsstillende og ligeledes hvilke du bør fokusere på at optimere først.

Relevans

En anden vigtig ting når du har din kontostruktur på plads er, at du har det rette mindset inden du begynder at lave dine kampagner. Relevans er nøgleordet, når vi har med Google AdWords kampagner at gøre. Google har et auktionssystem der er baseret på kvalitetsresultater, hvoraf op imod 80-90 % er efter din relevans i dine kampagner.

  • Din CTR (click through rate)
  • Din annoncerelevans
  • Din Landingssiderelevans

Derfor er det uhørt vigtigt, at du har ordet ”relevans” konstant i dit hoved, når du har i sinde at lave dine kampagner.

Søgeord

Uden de rigtig søgeord vil dine annoncer slet ikke være relevante for brugerne, der søger efter de produkter du sælger eller dit brand. Det er et rigtigt vigtigt punkt af din AdWords kampagner og du vil her få et par gode råd til din brainstorming af relevante søgeord.

  • Se din egen hjemmeside igennem. (Gemmer der sig nogle ord her, som du vil kunne bruge i dine annoncer)
  • Se på dine konkurrenters hjemmesider samt AdWords kampagner igennem. (Brug dem som inspiration til dine AdWords kampagner)
  • Brug Googles eget værktøj til at finde relevante søgeord: Google AdWords Keyword Planner.

Du bør kun fokusere på dine hovedemner af søgeord og efterhånden som de er kommet på plads og efter noget tid, vil du kunne begynde at have større fokus på mindre detaljeret søgeord i dine kampagner.