Introduktion til PPC annoncering

(sponsoreret indhold)

Efter at internettet blev en realitet, er der opstået flere og flere muligheder for at reklamere effektivt på internettet. En af disse måder er PPC – Pay per click. Som der står, betaler du kun for hver gang der bliver klikket på det du vil have klikket på – oftest ens hjemmeside.

Hele pointen med PPC er, at du gør din hjemmeside attraktiv for dine kommende besøgende. Det gøres ved at gøre din reklame attraktiv, og du tvinger derfor ikke dine kunder til at se din hjemmeside, dit tilbud eller noget helt tredje, hvis de ikke er interesseret.

Der findes mange forskellige udbydere at PPC annoncernig – Den største og den mest effektive er Google Adwords.

Search Engine Adverising (SEA)

En af de mest populære former for PPC er det som man kalder for Search Engine Advertising – Søgemaskinereklamering. Her betaler du søgemaskinerne for at få vist dit søgeord, når nogle søger efter den. Alt efter hvilken placering du vil have, betaler du for en bestemt plads.

For at få en effektiv PPC annoncering, kræver det at man har, som minimum, styr på følgende 3 ting:

  • Hvilket søgeord der er det bedste for dit produkt eller branche
  • Vælge det rigtige søgeord – og skifte de dårlige ud
  • Del de forskellige søgeord ind i de rigtige grupper

Jo bedre dine søgeord er, desto mindre vil du skulle betale pr. klik. Det er derfor at mange vælger at bruge specialister med mange års erfaring inde for dette felt.

Dette skal du også have styr på

Når du har en PPC kampagne kørende, vil du skulle linke til den side, som kunderne skal ind på. Dette bliver kaldt for en landing page. Det er meget vigtigt at din landing page er hurtig til at loade, har et flot layout og kan beholde kunderne på siden.

Kan din landing page ikke holde på kunderne, vil de forlade din hjemmeside hurtigere end du har noget at sige hej til dem via din chatfunktion.

Derudover skal du have styr på hvad din målgruppe er. Har du en lille biks i Nordjylland nytter det ikke meget at du reklamere til dem i København – og omvendt. Med den rette PPC udbyder har du mulighed for at lokalisere dine reklamer online. Kan din nuværende udbyder ikke dette, kan du ikke skifte hurtigt nok.

PPC

Derudover skal du også have lært en hel del om Google Analytics, for det er et program som du skal bruge, til at analysere dine kampagner. Analytics er den bedste måde at optimere dine PPC annoncer på – og så passer det oftest bedst sammen med Google Adwords.

>> Læs vores guides til Google Adwords <<

Sådan kommer du i gang med din PPC reklame

Det er meget simpelt at komme i gang med en PPC reklame, hvis du har fundet den rette udbyder. Vi antager at du har valgt at bruge Google Adwords. Har du det, skal du igennem følgende trin, før du er i gang:

  1. Lav en konto og sæt nogle penge ind på kontoen
  2. Lav reklamen – det er smartest at starte ud med en simpel tekst-reklame
  3. Lav nogle bestemte søgeord, som du vil findes på – Pas på ikke at skyd med spredehagl
  4. Bestemt hvor meget du vil bruge pr. dag på reklamerne (Har en påvirkning på hvor meget du vil blive vist)

Og så er det bare med at vente til der er bid. Har en kunde klikket sig ind vil betaling automatisk foregå med de penge, som du allerede har lagt ind på din konto. I dag er det klogest at annoncere på Google.com i Danmark, men i andre lande kan det være at Yahoo og Bing er en mulighed.