Boost din hjemmeside med SEO og andre strategier

(sponsoreret indhold)

Det er en kunst at få mere opmærksomhed og flere besøgende på sin hjemmeside, og der er flere taktikker du kan satse på – alt efter branche og produkt.

For det første er SEO ikke til at komme uden om – er du ganske grøn på området kan du få en solid introduktion til SEO og optimering af hjemmeside her. For lige at give en kort beskrivelse af SEO, så kan det løst oversættes til en taktik, der skal optimere dine chancer for at blive vist i søgemaskiners resultater, når din målgruppe af kunder søger efter service og produkter. Det er din hjemmesides tekstlige indhold og ordkombinationer, der afgør om din side og dine produkter vil optræde i dine potentielle kunders søgninger og dermed sætter dem i kontakt med din hjemmeside.

Sæt dig derfor ind i de forskellige SEO-strategier, som vil gavne netop i din situation, og brug både SEO-redskaber, som kan analysere de hyppigst brugte søgeord frem til dig, såvel som din konkrete salgserfaringer fra branchen.

Branche kontrol

Et andet punkt, du skal kredse lidt om er branchemæssig research – og gerne på dine konkurrenters hjemmesider! Ved du hvordan deres hjemmesider ser ud, ved du også hvad du kan gøre bedre på din egen – halter det med dit visuelle udtryk, mangler der produktinformationer og billeder, eller spiller teksten ikke helt lige så levende og inviterende, som de andres? Lidt research og sondering af terrænet har aldrig skadet nogen – og at blive inspireret af det, som de andre gør rigtigt, er ingen skam…

Et andet must er at du sigter efter at gøre hjemmesiden så brugervenlig og overskuelig som muligt, for alt peger på, at vi i dag max bruger 10 sekunder på at skimme en hjemmeside og derefter uddrager en mening om den. Placer derfor altid dine hovedbudskaber og vigtige beskrivelser så tydeligt og overskueligt på siden. Sørg for at tekstens grafik og opsætning tillader at du laver overskuelige og ikke alt for visuelt “uendelige” afsnit. Brug bulletpoints til oplistninger af fordele, så de skinner igennem og står frem, ligesom at overskrifter skal være tydelige og altid indeholde dit hoveddbudskab – uanset om dette budskab er, at du er markedets førende leverandør eller at du er specialiseret i at skrive lejlighedssange til lige netop konfirmation og bryllup.

Når nu vi taler overskrifter og beskrivelser, så er det her, at du skal sætte kræfterne ind. I forhold til SEO er det fuldstændigt afgørende, at du ikke bare overforbruger nogle få keywords, men finder forskellige kombinationer frem. Allervigtigst er overskrifterne i de enkelte artikler eller menuer på hjemmesiden, fordi disse her indgår i sidens specifikke link. Sælger du for eksempel “dæk og fælge” og har dette som menupunkt på hjemmesiden, skal du sørge for at begge keywords indgår i denne specifikke menus link.

Sidst, men ikke mindst, er noget af det helt nye og effektive indenfor søgemaskineoptimering, at du fokuserer på at din side har en metatekst, som kommer frem ved for eksempel en Googlesøgning. Metateksten er de små 1-2 liniers beskrivelse, som du ser under hvert opslag i søgningen. Med de få sekunder in mente, som enhver forbruger på nettet skænker tekstindholdet, skal denne altså sidde lige i skabet!