Introduktion til Google Adwords

(sponsoreret indhold)

Kunne du tænke dig at tjene flere penge ved at sælge flere varer? Hvis ja kan vi anbefale at du tager et kig på Google Adwords. Men hvad er Google Adwords helt præcist? Jo, nu skal du bare høre.

Google Adwords er de reklamer, som du får frem ved at lave en simpel søgning på Google. Medmindre du bruger en Ad blocker, vil de øverste resultater typisk være reklamer, mens der også vil være reklamer ude til højre, hvis det er et konkurrencepræget marked.

unnamed

Hos Adwords vil du kun betale pr. klik – det som af eksperter bliver kaldt for PPC (Pay-per-click). Du betaler derfor kun, når en kunde har klikket sig ind på din side. Efter at kunden har klikket sig ind, vil det være dit ansvar at skulle lukke handlen – Det er derfor en god idé at have en optimeret landingspage.

Forestil dig at du sælger en trøje – og tænk på hvor mange der på nuværende tidspunkt søger på Google med ordet ”trøje”. Sælger du til udlandet vil dette tal være endnu højere – og det er penge, som dine konkurrenter med glæde tager.

For nogle virksomheder har det betydet en forhøjet vækst på over 50% – og dem som bruger Adwords korrekt har fået en vækst der er større end det.

Hvad kan Adwords PPC gøre for dig?

PPC har mange fordele – og meget få ulemper. Det er også svært at bruge Adwords korrekt, og hvis du har planer om at gøre det, bør du investere i at få en professionel til det.

PPC giver dig og din virksomhed mulighed for:

  • At blive set af de rigtige – du bestemmer hvad din målgruppe skal være.
  • Hurtig traffik til din hjemmeside – Du vil ligge øverst på Google, alt efter dit budget.
  • Stor chance for direkte salg – Eftersom at kunden har søgt på dit søgeord, vil du have meget større chance for at kunden rent faktisk køber dig produkt, såfremt at kunden klikker sig ind på din hjemmeside.
  • Du bestemmer selv investeringen – Du bestemmer selv dit budget og derved hvor mange penge du vil bruge på din online markedsføring. Samtidig er Google Adwords et af de steder, hvor du har størst chance for at tjene på din reklame.
  • Tjek hvilke søgeord der giver mest tilbage – Du har mulighed for at ændre i din kampagne, sådan at du altid beholder de søgeord, som du tjener mest på. Samtidig kan du også fjerne de søgeord, som du ikke tjener noget på.

Sådan får du succes med Adwords

For at få det optimale ud af Google Adwords, har vi lavet en tjekliste til dig, som du altid bør have i baghånden. Jo flere trin du følger, desto større chance for at få et salg.

  1. Sæt dit budget så det passer til din virksomhed
  2. Fordel dine søgeord ind i bestemte grupper, så du får mere ud af dem
  3. Fortæl kunderne i reklamen det som kun du har – For eksempel fri fragt, 50% tilbud og så videre
  4. Brug negative søgeord i din kampagne
  5. Sørg for at de sider du vil reklamere med Adwords er optimeret til dit søgeord.
  6. Brug kun Adwordsreklamer til relevante kunder. Har du en butik i Silkeborg, kan du få din reklame til kun at blive vist for borgere i Silkeborg.
  7. Brug Google Analytics til at analysere din kampagne og hvordan du kan fjerne det der ikke virker og bruge mere der virker.

En løbende proces

Som vi allerede har nævnt, så er Google Adwords en løbende proces. Det betyder at der ikke findes noget magisk punkt, hvor alt bare går som det skal – Der vil altid være plads til optimeringer, forbedringer og effektiviseringer, når det kommer til din kampagne.

Har du ikke selv taget et godt kursus i Google Adwords, anbefales det at du benytter dig af en virksomhed som er specialiseret til dette. Det er ikke nogen nem opgave for den uvante.

Alt efter hvilken virksomhed du ejer, kan Google Adwords stå alenen når det kommer til markedsføring. Det vil andre markedsføringsmuligheder såsom brochurer, trykte reklamer og Facebook Ads ikke kunne. De førnævnte markedsføringsmuligheder har bare ikke den samme konvertering som Google Adwords har.