Traditionel markedsføring igennem mobil

(sponsoreret indhold)

Google Adwords er efterhånden blevet så udbredt, at denne tilfalder kategorien ”traditionel markedsføring” og har da også, eksisteret i 16 år. Tilbage i 2000 sagde de første virksomheder velkommen til Google Adwords, og lige siden er der kommet en kæmpe tilvækst i Google Adwords brugere.

Selvom Google Adwords for online folket er ”en gammel hund”, så findes der faktisk en række kanaler, som har flere år på bagen – men som stadig skaber resultater. En af disse er faktisk en simpel tjeneste rettet mod mobilbrugerne, som måske på overfladen lyder moderne, men teknologisk er en gammel sag. Selvom navner næsten er oldnordisk, så er SMS måske en kanel for din virksomhed.

Adwords vs. sms

Der er tale om SMS – og sms ift. markedsføring. Den første SMS blev sendt i 1992, og ligesom med Adwords, kom der hurtigt mange brugere. Om der er flest mennesker der bruger søgemaskinen Google (og skaber grundlaget for Google Adwords), eller har en mobil der kan modtage SMS, vides ikke. Men man kan hurtigt slå fast – du finder næsten ikke et kundesegment, som ikke kan nås med SMS (– og en sammensætningen med Adwords – så har du 100% af markedet).

Da modtagelsen af SMS ikke er prædikeret på installationen af en app, og faktisk er tilstedeværende på alle telefoner fra fabrikken – også selvom det ikke er en såkaldt “smartphone” – så er udbredelsen meget stor. Tænk, hvis Google søgninger var præinstalleret på alle computere!

Når det kommer til SMS markedsføring, som kort og godt kan defineres som tilgangen, at fremsende relevant markedsføringsmateriale til kundesegmentet igennem sms (mere omkring emnet her), så er mulighederne store.

I 2014opdelte forbrugerne med mobiltelefoner/smartphones sig således:

– 90% af 18-49 årige havde en smartphone

– 53% af 60-74-årige havde en smartphone

Kilde: http://www.mx.dk/viden/digital/story/18754827

telefon

Når det kommer til den faktiske markedsføring, så har Adwords (og andre PPC tjenester) den fordel, at du ikke skal have nogen forløbende godkendelse for, at kunne markedsføre dig overfor kunden. Ved SMS markedsføring, ligesom med f.eks. e-mail, skal brugeren forinden give godkendelse til, at der fremsendes SMS-beskeder.

Men selvom dette er en ulempe ved SMS markedsføring, kan det ligeså ses som en fordel. For hvad der svækker Google Adwords i disse år er, at konkurrencen bliver hårdere og hårdere, og herved dyre at ramme sin målgruppe. Samme problemstilling vil ikke være at finde ved SMS markedsføring i samme forstand, da der ikke er ”flere” udbydere, som byder prisen op.